2010. 04. 27.
A vér metamorfózisa - A szenvedés esztétikái (III.)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Slayer új videoklipje – mely publikálását követően hamar el is tűnt a videomegosztó oldalakról, majd a napokban a YouTube-on ismét fölbukkant – a tavalyi World Painted Blood lemez Beauty Through Order című dalához készült. (A klipet, talán épp különös publikációs helyzeténél fogva, sajnos csak linkelni lehet, beágyazni nem.)

http://www.youtube.com/watch?v=ZTINfHlAkLk

A Slayer dalának szövege Báthory Erzsébetnek a black műfajban is kedvelt témáját dolgozza föl; 1998-ban a Cradle of Filth egy egész erotikus-horrorgyűjteményt szentelt a csejtei grófnő állítólagos kegyetlenségének Cruelty and the Beast címmel. A saját fiatalságának megőrzéséhez szűz lányok vérében fürdő Báthory Erzsébet legendája a szenvedés, közelebbről a vérontás drámaiságát és fizikailag taszító, sokkoló látványát az erotikus élvezet tapasztalatával váltja föl, s ily módon átalakítja a „külsővé tett” vér gondolatához tapadó konnotációkat is. (Megjegyzendő, és erre a Wikipedia bejegyzése is utal, hogy a történetek túlzásait biológiai tényekkel cáfolni lehet: az emberi vérben annak alvadási sebessége miatt lehetetlen megfürdeni.)

A klip képi világa egyébként azért mondható eredeti(es)nek (különösen a Slayer történetében), mert zsáner-jellegében voltaképp egyetlen statikus beállítással képes utalni a szövegben elbeszélt történetre, illetve ezzel egyidejűleg fölszámolja a kizárlóg az ehhez a legendáriumhoz kapcsolható vonatkozásokat. Éspedig úgy, hogy az extrém stripperként vonagló nő alakjának folyamatos változása egy másik – filmes – hagyományt idéz meg: az Alien-mozikból ismert Giger-szörnyet. Báthory Erzsébet teste a történet és a klip szerint a vérből születik újjá; Giger idegenjeinek vére pedig tömény savból áll: evolúciós értelemben ez teszi őket úgyszólván sebezhetetlenné. A klipbeli figura perverz-erotikus életre kelése és tánca során többször is nagyközelit látunk a nő vicsorgó szájáról, fogairól, ami egyben az alienek orálszadisztikus vadászmódszerének a (testi) jelölője is lehet. Báthoryt a videóban ugyanakkor láncra verve – vagy láncokat tépve – szintén látjuk: a képek és az animáció ezeken a pontokon az alienek testét (tekergő farkát) idézhetik.

A vérből születő alak ugyanakkor legalább kétféle metamorfózison megy keresztül, sőt: maga a vér ölt itt egyfelől kívánatos női alakot, másfelől – később – magává a gonosszá válik az ördögszarvak által (a kisfilm szimbolikája sajnos éppen itt, ez által egyszerűsödik le). A zene katartikus zárását a klip egyfajta metalepszissel oldja meg: a sötét tónusú vérből kirajzolódik a Slayer szó a Slayer logójának formájában, mely a főszereplőre és zenekarra egyaránt utal.

Kulcsszavak: klip, slayer

bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés